Kísérleti elektronikus járművek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpontja immár harmadik éve a hazai műszaki kutatás és fejlesztés kiemelkedő bázisa.

A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal Pázmány Péter programja keretében és annak hathatós támogatásával a Tudásközpont tevékenysége elsősorban az indulásakor tervezett projektek keretében a járműcsoportok irányításával, a jármű és környezet kapcsolatával, a járműszintű irányítással, az intelligens beavatkozásokkal és megoldásokkal összefüggő elméleti alap és alkalmazott interdiszciplináris kutatásokra, fejlesztésekre és azok gazdasági célú hasznosításának előkészítésére irányul.

A Tudásközpont viszonylag rövid működése alatt máris igen jelentős területen közvetlenül hasznosítható eredményekkel büszkélkedhet. Ilyen például a több hazai nagyvállalatnál is a bevezetés fázisába került egységesített flottamenedzsment rendszer, a jármű automatikus sávkövetésére és parkolására kidolgozott irányító elektronikai rendszer, az integrált kormány és fékrendszer irányításának szimulációs modellje, elektromechanikus fék, vagy a sűrített levegős motor-feltöltő rendszer prototípus fejlesztése.

Induló projektjei között ugyan még nem szerepelt, de ma már jelentős szellemi és anyagi erőkoncentrálással folynak a hibrid járműhajtással foglalkozó alapozó és kísérleti konstrukciókat fejlesztő kutatások is. A gépjármű iparban világszerte ma központi téma a hibrid elektromos hajtású járművek fejlesztése. 10-30 éves távlatokban is ma ez az egyedüli reális variáció a szénhidrogén tüzelőanyagú belsőégésű motorokkal szemben.

Az elektronikus járműirányítás területén felhalmozott elméleti tudás, a kifejlesztett modellek, műszaki platformok, és eszközbázis közvetlenül hasznosítható a kizárólag elektronikus alapokra épülő hibrid hajtású járművek fejlesztésében is.

Ez irányú tevékenysége már két kísérleti elektromos-elektronikus járműben is testet öltött. A két jármű a hibrid elektronikus járműfejlesztés egy-egy állomását jelenti. Mindkét jármű az elért innovációs eredmények demonstrálásán kívül konkrét gyakorlati célzattal is készült. Nevezetesen a győri Széchenyi István Egyetem által meghirdetett „Alternatív hajtású járművek versenye” tárgyú Széchenyi futam kiírásának megfelelő műszaki paraméterű verseny-autót reprezentálják.

Kádár Lehel
tudományos főmunkatárs, BME EJJT
kadar [at] auto [dot] bme [dot] hu

Csermák Tamás
egyetemi hallgató, BME EJJT
ct197 [at] hszk [dot] bme [dot] hu